Zweisimmen Zwitserland

15 juni 2015 - Zweisimmen, Zwitserland

Hoi allemaal,

Hier een berichtje uit Zweisimmen Zwitserland!

Vorige week donderdagavond ben ik weer vertrokken uit Velserbroek. Na nog een bezig week met uitstapjes, regeldingen en inpakken heb ik donderdagavond de nachttrein naar Zwitserland genomen.

Papa en mama hebben me weg gebracht naar het station waar ik met me mountainbike, backpack en 2 rugzakken de trein heb genomen. Met enig gedoe op het juiste spoor gekomen in Amsterdam, want de liften op Amsterdam centraal zijn niet geschikt voor fietsen…. Met passen en meten lukte het om de deur te laten sluiten. Eenmaal in de trein ging het voorspoedig, fiets in de fietsenwagon en ik in me coupé waar ik me bedje had. Het slapen ging redelijk, wel een beetje onrustig maar dat is normaal als er 6 mensen in een coupe slapen die allemaal op verschillende stations binnen komen. Om 6:45 uur waren we op Basel SBB. Hier moest ik overstappen naar de trein naar Spiez. In Spiez aan de Thunersee heb ik een ontbijtstop gemaakt. Na het ontbijt heb ik mijn reis vervolgd naar Zweisimmen, waar ik rond 10 uur aangekomen ben.

Bij de receptie van het ziekenhuis kon ik de sleutel van mijn kamer ophalen. De sleutel gekregen en richting het personalhaus gegaan. Ik heb een mooie kamer en best ruim, het is simpel ingericht een bed, stoel, bureau stoel, bureautje, inbouwkasten en een wastafel. Het uitzicht is wat minder mijn kamer is op de 1e verdieping maar omdat het tegen de berg is opgebouwd is kijk ik naar een groene beplanten bergwand… Voordeel wel is dat je niet makkelijk naar binnen kan kijken.

De keuken en badkamer is gedeeld. Al heb ik nog niet veel mensen gezien. Denk dat er veel aan het werk zijn en die loop je dan mis als ik aan het werk ben.

Vrijdag was het heerlijk weer en heb ik ’s middags wat boodschappen gedaan en een rondje door het dorp gelopen. ’s Avonds nog wat Zwitserse televisie gekeken en daarna op tijd gaan slapen naar de vermoeiende nacht daarvoor.

Zaterdag was ik op tijd wakker en was het weer heerlijk weer. ’s Ochtends heb ik een Zwitsers telefoonnummer geregeld op het postkantoor en nog wat winkels bekeken in het dorp. Daarna heb ik me avondeten gemaakt.

En toen begon mijn eerste avonddienst in Zwitserland. Een warm welkom van het team. Op tafel lag een doosje chocolade en een kaart, iedereen was heel vriendelijk.  De afdeling was rustig dus er was ruim de tijd voor een heleboel informatie en nogmaals een rondleiding door het ziekenhuis waarbij ook de uitleg voor het helikopter platform en het noodsysteem werd uitgelegd. Qua werken en indeling van de dienst is verder niet heel anders met Nederland of Aruba. Waar het zaterdag avond nog wel meelopen en informatie slurpen.

Zaterdag avond heeft het ook nog flink geregend en geonweerd in het dal, dat is wel indrukwekkend om te zien helemaal de knallen van de onweer worden door de bergen in geluid versterkt.

Zondag had ik 2 eigen patienten waar ik verantwoordelijk voor was. En ik ben trots op mezelf want wie had ooit gedacht na mijn dramatische jaar van Duits op de middelbare school, dat ik na een half jaartje Duitse les in het Duits visite zou lopen met de arts…. De communicatie met patienten verloopt ook redelijk goed, verstaan gaat goed in hoog duits. Het Zwitserse Duits is nog wel lastig daar kan ik nog niet altijd alles goed volgen.

Me collega’s vonden dat ik al goed zelfstandig werkte en dat is de verdienste van mijn werk de laatste weken in verschillende verpleeghuizen waar je als je nieuw was veel minder begeleiding kreeg en het zelf moest regelen. Daardoor heb ik inmiddels geleerd om mij snel aan te passen aan een nieuwe werkomgeving.

Hier nog wat info over het ziekenhuis.

Het is een klein ziekenhuisje, ze hebben 5 afdelingen: Notfall (EHBO), Wohngruppe (woongroep voor dementen), Dialyse (4 bedden/stoelen), Innere Medizin/IMC (20 bedden waarvan 6 voor mediumcare observatie) en Chirurgie (volgens bij ook 20 bedden) en dan is er ook nog de operatieafdeling.

Het heeft een familiare sfeer iedereen kent iedereen. Er werken op dit moment nog 3 andere Nederlanders waarvan 2 bij mij op de afdeling en 1 op de Notfall.

Nou en toen was het alweer maandag ochtend. Vanmorgen heb ik weer wat regeldingen gedaan. Ik heb me ingeschreven bij de gemeente Zweisimmen waardoor mijn verblijfsvergunning is aangevraagd. Toen dat gedaan was kon ik met dat bewijs naar de bank om een rekening te openen ook dat is opgestart, morgen ochtend moet ik terugkomen dan kan ik het contract tekenen en dan ben ik in bezit van een Zwitserse Bank-konto.

Verder zit ik nu lekker droog dit berichtje te typen, want buiten regent het en de wolken hangen laag in het dal.

Vanavond en morgen avond heb ik nog avonddienst en dan ben ik woensdag vrij. Ik heb hoop dat het weer dan ook opklaart dat ik lekker op pad kan.

Zo dat was dan mijn eerste bericht uit Zwitserland

Tschüss

1. Ilja Hetem:
    15 juni 2015
    Super tof voor je zoveel ervaring alweer opgedaan de dagen dat je daar bent,gaat je goed af zo te lezen.
    Heel veel werk plezier en groetjes van Ilja
  2. Marja:
    16 juni 2015
    Hoi Anne, goed bezig hoor! Enne, denk dat opa erg jaloers is op je Zwitserse bankrekening!
  3. Hetty:
    18 juni 2015
    Geweldig om te lezen Anne hoe je gestart bent in je nieuwe baan. Ik wens je heel veel succes en plezier de komende tijd!
    Lieve groet van Hetty