November 2015

15 november 2015 - Zweisimmen, Zwitserland

Hallo allemaal,

Het is inmiddels half November, het uitzicht is momenteel nog niet bepaald winters... Het gras is groenig/bruin (van te weinig regen) de loofbomen zijn hun blaadjes allemaal kwijt, de naaldbomen blijven natuurlijk groen ;-p . De temperaturen lagen de laatste weken er hoog, gemiddeld rond de 18 graden met vorige week uitschieters naar 21..., heerlijk maar niet helemaal wat bij November hoort.. Men voorspelt dat het weer volgend weekend gaat veranderen en dan gaat de temperatuur overdag naar  het vriespunt en word er een flink pak sneeuw verwacht. Ik kijk er naar uit hoe mijn uitzicht dan gaat veranderen.

Op het werk is het zeer wisselvallig qua patienten populatie. 3 weken terug hadden we zeer regelmatig patienten in isolatie wegen zware diarree.... Wat betekend dat je je elke keer in een beschermend schort, masker en handschoenen mag hullen als je bij de patient moet zijn. Een patient noemde ons blauwe Pinguins, ze vond dat we er zo uit zagen als we binnen kwamen. Voor ons kost het vooral veel tijd want je loopt niet zo snel effe naar binnen. Vorige week was het dan weer rustiger op de afdeling waardoor we als collega's tijd kregen om overuren op te maken. Wat betekende dat ik afgelopen week de klos was en van mijn 4 dagdiensten de enige verpleegkundige voor de normale afdeling was, op de mediumcare is dan ook nog een verpleegkundige. Maar dat betekend dat ik verantwoording had voor alle patienten gemiddeld 6 en daarbij ook voor de leerlingen en verpleegassistenten. Over het algemeen zijn de dagen goed verlopen, op een dag na waar ik uiteindelijk een uur later naar huis ging, (dat is best uitzonderlijk voor mij 9 van 10 keer ben ik namelijk op tijd klaar voor de overdracht) tot begin van de middag was het prima  gelopen met me planning, maar werd bij een gesprek tussen arts en familie gevraagd en dan nog wat ongeplande dingen zorgde dat me planning in honderd liep. Maar afgelopen vrijdag kon ik lekker een 1,5 uur eerder weg. Op het werk heb ik het naar me zin, merk dat de communicatie ook steeds makkelijker verloopt en sneller en makkelijker dingen kan uitleggen. Als collega's maken we regelmatig lol,en daarin merk ik ook dat me Duits steeds beter word zodat ik me in gesprekken en grappen kan mengen.

Met de Duitseles 1 a 2 keer per week gaat het ook lekker, al blijft die grammatica zo lastig. Ik ben bang dat ik dat nooit helemaal goed leer. We zijn vooral bezig met patienten situaties grammatica technisch te verbeteren en begrijpbaar te maken. Want je kan taaltechnisch het niet altijd direct naar het Duits vertalen dan moet de zinsvolgorde wat veranderd worden of een ander woord gebruikt worden. Als voorbeeld wij zeggen vaak, ''de afspraak staat gepland voor''.... hier vertaal je dan niet ''staat ''in ''steht'' maar ''ist geplant für.....'''  Het is ook fijn om te merken dat collega's de vooruit gang zien.

Afgelopen week veel Austrittberichten geschreven voor patienten die met ontslag gingen naar een revalidatie of verpleeghuis plek. Dan schrijf je een bericht ter overdracht. Ik vraag dan vaak nog hulp om het even te controleren of het begrijpelijk is. Afgelopen week is er eigenlijk meer op grammatica technisch kleine dingen veranderd (de bekende Dyslectie foutjes). Terwijl voorheen nog wel eens complete zinnen moesten worden omgebouwd. Kortom ik maak progressie.

Thuis loopt het lekker. Vorige week nog de klusser uitgehangen. Zelfstandig een lampje opgehangen aan de muur. Ik geniet lekker van me eigen huisje en meubeltjes. Heerlijk om na een dag werken thuis te komen in je huisje en op de bank te genieten van deze rijkdom.

In oktober had ik een weekje vakantie en kwam mama gezellig langs. We hebben heerlijk gefietst de berg op en hard naar beneden. We zijn door het dat naar de Simmenfalle gefietst en onderweg gepicknickt. We zouden op vrijdag de gletsjer bezoeken, maar wegen onderhoud aan de kabelbaan konden we niet naar boven dat was wel jammer. Maar we hebben daar een mooie wandeling gemaakt door de herfstige omgeving. De route duurde een stuk langer dan de bordjes hadden gezegd maar wel super mooi maar ook pittig. We hebben gezellige dagen gehad met elkaar.

Binkie is ook tevreden hier, hij leeft zich buiten uit op vogeltjes,muisjes en alles wat hij tegenkomt en brengt het regelmatig mee naar huis, met gevolg dat er dan vogeltjes en muisjes door de keuken vliegen. Maar met de vogeltjes ben ik niet zo blij want dan liggen er overal veertjes.... en die veertjes zijn een drama om op te ruimen, dus Binkie heeft me gedwongen een stofzuiger te kopen.Als hij klaar is met spelen komt hij gezellig binnen op de bank liggen of ligt op het plateau van zijn klim/krabmeubel naar buiten te staren. Overdag kan hij in en uit lopen. Op de deur naar zolder heb ik een haak gemaakt zodat hij op een kier blijft maar niet te veel kou naar binnen laat komen. Hierdoor kan Binkie dus lekker doen wat hij wil. Hij heeft ieder geval een vriendje gevonden, maar die vind mij nog maar eng. Als Binkie naar binnen komt rennen als ik de voordeur open heb staan komt ie er achteraan maar als hij mij dan ziet dan gaat hij snel weg.

Nou ik heb wel weer genoeg getypt.

Groetjes uit Zweisimmen.