alweer oktober

3 oktober 2015 - Zweisimmen, Zwitserland

Hoi allemaal,

Het is alweer oktober wat vliegt de tijd.

September was een maand van hard en veel werken. Wegens zieken onder personeel en ook flink zieken patienten. Patienten met meerdere ziektes die het lastig maken om een goede behandeling af te stemmen. Veel verschillende ziektenbeelden dus erg leerzaam. Het was ook wel zwaar want op een gegeven moment hadden we 4 patienten die heel veel zorg nodig hadden met infusen en magensondes. Waar je al bijna een half uur kwijt was om de medicijnen te checken en op de juiste wijze te malen of op te lossen. Verder gaat het lekker op de afdeling. Ik merk dat ik goed me draai heb gevonden, ook het leerling begeleiden gaat steeds beter omdat het uitleggen steeds beter gaat. Had afgelopen week een leerling die ik alles mocht uitleggen over de centrale lijn een infuus in de grote slagader in hals of bij het sleutelbeen. En de leerling was zeer enthousiast en verkondigde trotst dat ik haar alle had geleert.

Met me Duits gaat het steeds beter. in september ben ik ook gestart met extra Duitse les om me helemaal klaar te stomen voor de winter. 1 a 2keer per week ga ik naar Thun waar ik dan priveles heb bij een kleine taalschool. De les zijn gericht op mijn werk dus perfect. Het is veel schrijven en vooral naspreken om de woorden op de juiste wijze uit te spreken want dat is soms best lastig... dan raakt me tong in de knoop ;-).

Buiten het werk gaat het ook lekker. sinds 21 september ben ik weer herenigd met mijn Binkie. In de trein heeft hij zich keurig gedragen. Eenmal thuis had hij al snel door dat dit zijn nieuwe plekje zal zijn. De eerste week was wel even lastig want hij wilde zo graag naar buiten maar hij mocht niet en hij kon zijn energie niet kwijt. na een paar dagen mocht hij de zolder verkennen. En dat heb ik geweten hij kent de zolder beter dan ik en op ene gegeven moment was het wel heel stil boven... Hoe hij precies buiten is gekomen weet ik niet maar hij zat in de houtschuur van de buurman. Na een paar keer roepen kwam hij snel aan gerend. Sinds vrijdag mag hij echt naar buiten en komt netjes thuis of wacht op de zolder waar hij dus ook van buiten op kan komen. Verder heeft Binkie een bijzonder manier van omhoog klimmen als hij niet met de trap kan... dan springt hij in het voorportaal tegen de muur op en hangt daarna aan de deurpost om daarna het laatste stukje naar boven te klimmen, je zou het eigenlijk moeten zien dan lach je je rot.

Door drukte op het werk heb ik in September niet zo veel uitstapjes gemaakt. Maar dat heb ik afgelopen vrijdag goed gemaakt door een bezoek aan de de Gletsjer hier in de buurt. Het was koud maar super mooi. Heerlijk om na 2 jaar geen sneeuw weer in de sneeuw te staan. Daar ga ik de komende winter nog veel van genieten. Ik heb een mooie gletsjer wandeling gemaakt en geluncht in een klein hutje,denk plaats voor 10-15 mensen, een echtpaar wis eigenaar en vertelde vol trots over hun hut en wat er allemaal kan gebeuren als je best een eind van de liften je werk hebt. Zoals we dat hier zeggen Sehr herzliche Leute. Ik heb genoten van die dag waar je alleen de wind en het gekraak van sneeuw en ijs hoorde en dan de mooie ver gezichten als de wolken weg trokken.

Oja toch wel een uitstap gehad. Ik ben een lang weekend in Nederland geweest. Vrijdag morgen kwam ik aan, papa had me bij Haarlem station opgepikt en daarna hebben we gezellig thuis wat gedronken. 's middags moest ik naar de gemeente om me officieel uit te schrijven twee jaar geleden had ik dat nog digital gedaan maar dat kan niet meer, dus op vrijdag 18 September ben ik weer officieel uitgeschreven uit Nederland. 's avonds kwamen Albert en Anna gezellig eten. Zaterdag ben ik met mama naar de stad geweest, ik wilde bij de xenos wat leuke dingentjes voor in me vakkenkast hebben. Zaterdag avond zijn we gezellig met zijn viertjes uit eten geweest voor de trouwdag van papa en mama. Zondag hadden we een mooie doopdienst. 's middags kwamen Aad en Renske en opa en oma nog even langs. En toen was mijn bliksembezoek alweer voorbij en ging ik zondagavond met Binkie op reis naar Zwitserland en maandag morgen rond half11 waren we thuis.

Nou ik heb jullie weer op de hoogte gesteld hoe het hier gaat. Ik moet zeggen dat ik goed moest nadenken om goede Nederlandse zinnen te schrijven omdat ik geneigd was in het Duits te schrijven. Omdat ik tegenwoordig bijna alleen maar Duits schrijf en spreek komt het Duits sneller naar boven. Eigenlijk best wel apart hoe snel dat gaat.

Nou ik wens jullie nog een goed weekend en tot de volgende keer.

dikke knuffel uit Zwitserland

1. @@d:
    3 oktober 2015
    Je zit nu in Zweisimmen Zwitserland maar in de kop schrijf je nog vanuit Oranjestad Aruba