Tijdelijk terug in Nederland.

22 april 2015 - Velserbroek, Nederland

Hoi allemaal,

Het is alweer een hele tijd terug dat er een berichtje kwam. Dit keer een berichtje uit Nederland. Maar vooral om jullie een beetje bij te praten over hoe de afgelopen tijd verlopen is.

Op 28 maart landen Binkie en ik op Nederlandse bodem, na een vlucht met zeer veel turbulentie en ook vertraging door de stroomstoring bij jullie op 27 maart. Maar heerlijk om weer even bij papa, mama, Lotte en de andere familie en vrienden te zijn. Het welkoms comité word steeds groter papa, mama, Lotte, Albert en Anna en Opa en Oma stonden Binkie en mij op te wachten. Binkie keek zijn ogen uit.

De eerste week bestond uit wat bij dingen regelen en uitrusten. Bezoekje aan de gemeente om me tijdelijk weer in te schrijven zodat ik weer verzekerd ben in Nederland. Verder wat bezoekjes gedaan.

Daarna begon me week taalschool. Dit ging prima zat wel een niveau lager maar dat was vooral omdat in die groep veel meer gesproken werd. Het was een leuke groepje en als iedereen er was waren we met 12. We moesten rollenspellen schrijven en dan spelen, een discussie voeren en een presentatie houden. Ik merkte in de loop van de week dat ik al steeds meer meteen in het Duits ging denken ipv eerst in het Nederlands en dan vertalen naar het Duits.

Toen 3 dagen thuis geweest om vervolgens donderdag 16 april naar Zwitserland te vliegen. Op 17 april had ik een afspraak bij een ziekenhuis in Menziken. De reis verliep soepel van Amsterdam naar Basel gevlogen, dan met de bus naar Basel hauptbahnhof daar de trein naar Aarau en daar overstappen op het kleine treintje naar Menziken. Half 1 van huis weg en om half7 in Menziken gearriveerd. Na een onrustige nacht geslapen (denk dat ik toch een beetje gespannen was) melde ik mij om 8 uur bij de receptie. Daarna had ik een gesprekje met de Stationleitung(afdelingshoofd) dat ging best goed in alleen het Duits. Na afloop van het gesprek kreeg ik een korte rondleiding en ging ik de afdeling op. Ik liep mee met de verpleegkundige in haar werk. De afdeling is een gecombineerde afdeling van Kraam/verlos en chirurgie (gynaecologie en orthopedie) de orthopedie ligt er voornamelijk om de afdeling gevuld te houden. Ze hebben ongeveer 500 bevallingen per jaar dus een stuk minder dan Aruba. Dus om de afdeling draaiend te houden moet je er wel een ander specialisme bij doen. Maar eigenlijk is dat ook wel een mooie afwisseling. Meestal is de verdeling zo dat je 1 of 2 kraamvrouwen+baby's hebt en dan 2 chirurgische patiënten. De patienten kamer zijn 1 of 2 persoon kamers, er is een 3 persoon kamer maar die word eigenlijk nooit met 3 patienten gevuld.

Het is een leuke moderne afdeling met echte moeder-kind zorg de zorg word op het kind afgestemd. Zo stond ik om 13.00 uur een baby te baden. Elektrische bedden waren er ook moest wel weer even goed naar de knopjes kijken dat ik doe goede indrukte. Ze hebben al 10 jaar een volledige draaiend elektronisch patienten dossier en een compleet systeem voor verpleegkundige om hun werkzaamheden en handelingen te registreren daarbij sluit je aan het einde van je dienst af en geef je die dag een waardering hoe je gewerkt hebt. De collega's waren erg aardig en ge-interesseerd en willen me graag hebben. Zij vinden het een grote pre dat ik ervaring heb op de kraam en al buitenland ervaring. Het afsluitende gesprek was ook positief. Waarop hij zei dat ik binnen 2 weken ga horen wat het word. Maar vervolgens toen hij klaar was ging hij het patienten en verpleegkundige computersysteem gedetailleerd uitleggen en welke tijden de de diensten beginnen en met hoeveel personeel je werkt minimaal. Het lijkt me dat je dat niet zo gedetailleerd gaat uitleggen als je later iemand gaat afwijzen. Ook dat ik snel kan beginnen is een pre. Dus nu wachten we maar af.

Het plaatsje Menziken is klein maar aan 2 andere dorpjes aangegroeid. Het is een mooie groene omgeving met beginnende bergjes, heuvels en een meer. Je kan goed mountainbiken. En met het treintje ben je in ongeveer 30 minuten in Aarau of Luzern. Ik denk dat het wel een omgeving is waar ik me thuis kan gaan voelen. Het ziekenhuis heeft ieder geval een heel goed gevoel achter gelaten.

Nu is het afwachten wat het word. Ik heb met het bureau wat mij ondersteunt afgesproken om dit even af te wachten hoe het loopt.

Het weekend verliep wat chaotisch. zaterdag middag kwam ik om 18:00 uur aan op Schiphol uit Basel. Toen snel naar huis om te eten en om 20:00 uur zaten we bij een mooi Barokconcert (klassiekemuziek/gezang). De zondag liep wat anders dan gepland omdat een oom met spoed werd opgenomen en geopereerd terwijl we daar zouden lunchen. Maandag was ik lekker op de fiets naar opa en oma den Haan geweest wat een heerlijk weer was het! maar daardoor ben ik waarschijnlijk wel nog meer verkouden geraakt want moet nu regelmatig me neus ophalen en neussprayen en keelpastilles nemen omdat het helemaal dicht zit en de keel pijn doet. Kortom meteen afstraft om in een shirtje en bodywarmer te fietsen.

Nou ik denk dat jullie nu wel weer op de hoogte zijn. Zodra er meer duidelijk is dan krijgen jullie nieuws.

Groetjes Anne