3 weken in Zweisimmen

7 juli 2015 - Zweisimmen, Zwitserland

Hoi allemaal,

Wat gaat de tijd snel, inmiddels alweer 3,5 week in Zwitserland.

Het was de eerste 2 weken best pittig met alle nieuwe dingen en de taal. Een paar keer heb ik gedacht waar ben ik aan begonnen. Maar sinds vorige week heb ik het idee dat het beter en beter gaat. De taal is af en toe nog lastig met Duits en Zwitserduits. Zolang er hoog Duits gesproken word gaat het goed, maar dat Schweizerdeutsch is nog best lastig, als je weet wat het onderwerp is kan je het wel redelijk volgen, maar anders volg je er niet veel van.

Vorige week heb ik een evaluatiegesprek gehad met de teamleidster, op de afdeling zijn ze tevreden over mijn snelle aanpassing, zij zien dat taal nog lastig is, maar vinden dat het afgelopen weken al beter is geworden. Zij zien mij graag blijven en hebben er vertrouwen in dat het steeds beter en beter met de taal zal worden. Iedereen die hier komt werken vanuit het buitenland krijgt eerst een contract voor 4 maanden.Wanneer beiden kanten tevreden zijn word het contract verlengt. De teamleidster vroeg of ik hier tervreden ben en of ik dus langer wil blijven. Waarop ik antwoorde ja heel graag.

Nu ik weet dat ik kan blijven kan ik ook op zoek naar een huisje. En dat kwam van het weekend in een stroomversnelling omdat ik het ideale huisje tegen kwam op internet.  Het is hier in het dorp best lastig om een klein huisje te vinden waar huisdieren toegestaan zijn en ook nog betaalbaar is... Ik kon zaterdag komen kijken. Bij de bezichtiging was ik niet de enige, dus ik zag me kansen al slinken. Bij het afscheid kreeg ik te horen dat ik woensdag zou horen of ik het werd.

Eenmaal thuis heb ik toch nog maar eens een mailtje gestuurd dat ik erg geintresseerd ben.Totaal onverwacht zaterdagavond 21:00 uur al reactie, Ze geven me de woning! Een geschenk uit de Hemel, een huisje voor een hele goede prijs en waar Binkie ook mag wonen vlakbij het ziekenhuis.

Het huis is best groot, het heeft een berging, keuken, badkamer,woonkamer, slaapkamer een kleine stal en nog een zolder voor opslag. Het huis is onderdeel van een groot huis waar verschillende appartementen ingebouwd zijn. Mijn appartement zit in het deel van de oude schuur/stal. Het huis staat net buiten het dorp, je hebt prachtig uitzicht over het dorp. Morgen krijg ik de sleutel, ik moet nog wel het een en ander schilderen en er word nog een keuken geplaatst in Augustus. De komende weken gebruik ik om te schilderen en helemaal naar mijn wens te maken. Zodra dan de keuken geplaatst is kan ik verhuizen. De planning is dat Binkie dan in September naar Zwitserland kan komen.

Me vrije tijd benut ik ook prima, lekker wandelen of fietsen. Ik heb inmiddels verschillende wandelroutes gelopen. Wat wel wat spierpijn geeft. Afgelopen week na mijn wandeling heb ik 3 dagen krom gelopen van de spierpijn in me kuiten en me bovenbenen... Ik was met de gondelbaan naar boven gegaan en daarna naar beneden gelopen een super mooie route maar wel flinke spierpijn aan overgehouden.

Het is hier erg warm hier al een week ruim 30 graden waarbij we regelmatig 36/37 graden hadden. Dus afgelopen eigenlijk weinig gedaan omdat het te warm was om actief te zien.

Kortom een hoop gebeurt de afgelopen weken.

Grüsse aus Zweisimmen

1. Ilja Hetem:
    7 juli 2015
    Wat een verrassing van dat je zo snel een huisje hebt en een beetje op leuken is aan jou wel besteed.
    Super tof hoe jij dit allemaal voor elkaar krijgt ik ben heel blij voor je en het gaat je goed ik lees graag je verhalen terug.
    Lieve groet van Ilja
  2. Hetty:
    20 juli 2015
    Wat een prachtig verhaal, haast niet te geloven, dat het zo voorspoedig gegaan is. Wat zal je blij zijn, vooral met je woninkje en dat alles in zo'n mooie omgeving!
    Heel veel GOEDS met hoofdletters! Sterkte in alles en veel plezier!
    Tot horens en liefs,
    Hetty